صادرات کنجد شکلاتی به ایران ممنوع اعلام شد

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان های قوی است. از جمله مفیدترین آنها فلاونولی به نام اپی کاتچین است. فلاونول ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و با التهاب مبارزه می کنند و از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

این تنها چند مورد از روش هایی است که تحقیقات نشان داده است که کنجد شکلاتی تلخ می تواند برای شما مفید باشد:

سلامت قلب را افزایش می دهد: نشان داده شده است که آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ فشار خون را کاهش می دهد.

خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد و گردش خون به قلب را افزایش می دهد، بنابراین خطر سکته، بیماری عروق کرونر قلب و مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد.

سیستم ایمنی را متعادل می‌کند: فلاونول‌ها از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی جلوگیری می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند، که عدم تعادل ناشی از مبارزه سلول‌ها با رادیکال‌های آزاد و عامل شایع بسیاری از بیماری‌ها است.

با دیابت مبارزه می‌کند: اپی‌کاتچین از سلول‌ها محافظت می‌کند، آنها را قوی‌تر می‌کند و از فرآیندهایی که به بدن کمک می‌کند از انسولین بهتر استفاده کند، پشتیبانی می‌کند، که ممکن است از دیابت جلوگیری کند یا با آن مبارزه کند.

 

عملکرد مغز را بهبود می بخشد: فلاونول های موجود در شکلات تلخ تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارند، از جمله زمان واکنش بهتر، آگاهی بصری فضایی و حافظه قوی تر. اگرچه تحقیقات در حال انجام است.

یکی از دلایل آن ممکن است این باشد که فلاونول ها جریان خون را به مغز افزایش می دهند. عملکرد ورزشی را افزایش می دهد: اپی کاتچین موجود در شکلات تلخ تولید اکسید نیتریک در خون را افزایش می دهد.

که از گردش خون حمایت می کند و میزان اکسیژن مصرفی ورزشکار را در حین انجام تمرینات ورزشی با شدت متوسط کاهش می دهد. این به ورزشکار اجازه می‌دهد تا شدت تمرین را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند.

استرس را کاهش می‌دهد: افرادی که شکلات تلخ می‌خوردند گزارش کردند که استرس کمتری داشتند و محققان تأیید کردند که پس از خوردن شکلات تلخ، سطح هورمون استرس کورتیزول کاهش می‌یابد.

این ممکن است به اثرات شکلات تلخ بر سلامت قلب مرتبط باشد، زیرا استرس یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است.