استفاده از انار ترش در مازندران برای بالا آوردن هوشیاری بیماران آی سی یو

انار ترش در مازندران گونه‌ای میوه‌ای است که در دوران نوسنگی اهلی شده بود و در سراسر دوران باستان ارتباط آشکاری داشت. دلیل این اهمیت این است که در عهد عتیق به عنوان درخت انگور، درخت زیتون یا درخت خرما ذکر شده است. در طول تاریخ، در بسیاری از فرهنگ ها، انار نمادی بود که به باروری اشاره می کرد.
کشت میوه انار در اسپانیا
میوه گرانادا در وسط س. در قرن نوزدهم ، باغ‌های انار جایگزین باغ‌های زیتون در الچه شد و اولین مراجع تجاری به سال 1864 برمی‌گردد (DOP، 2016).

امروزه این کشت در بسیاری از مناطق جهان مانند مکزیک و کالیفرنیا قرار دارد، اگرچه شرایط مدیترانه ای برای کشت آن بهینه است. در اسپانیا بیشترین گونه کشت شده Granada Mollar Elche است.

انار فواید بی شماری برای سلامتی دارد و نقش آن در درمان بیماری ها از زمان های قدیم به طور گسترده ای شناخته شده است.

این نارنجک در ده سال گذشته موضوع تحقیقات شدید بوده است. بیشتر این تحقیقات با هدف بررسی خواص سلامتی آن از طریق مطالعات علمی انجام شده است.

میوه انار سرشار از مواد فیتوشیمیایی مختلف است. حاوی مواد با ارزش متعددی مانند فلاونوئیدها، الاژیتانین ها، پونیکالاژین، الاژیک اسید، ویتامین ها و مواد معدنی است.

علاوه بر این، از میوه ها، دانه ها و پوست انار در طب سنتی به عنوان یک درمان طبیعی به شدت استفاده می شود. اجزای اصلی میوه انار پونیکالاژین و الاژیتانین هستند که هر دو به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی قوی خود مسئول فواید بی شماری برای سلامتی هستند.

ترکیبات انار با تعدیل مسیرهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی اثر ارتقاء دهنده سلامتی را نشان می دهند. شواهد اخیر نشان می‌دهد که پوست و دانه‌های میوه انار از طریق مهار اثر رادیکال‌های آزاد و تعدیل فعالیت آنزیم‌های مرتبط با توسعه بیماری‌ها و پیشرفت آنها، پیامدهای درمانی را در مدیریت سلامت نشان می‌دهد .