شیشه رفلکس بی رنگی که در دماهای مختلف رنگین کمان می شود

در این مقاله، آزمایش خمش چهار نقطه ای تا فروپاشی کامل بر روی پنج طرح مختلف تیر شیشه رفلکس بی رنگ انجام می شود. همه طرح ها کاملا شفاف هستند و فاقد هر نوع تقویت اضافی هستند.

این پنج طرح در ابعاد خارجی مشترک هستند، اما در پارامترهای دیگر مانند مواد بین لایه، تعداد و ضخامت ورق های شیشه و عملیات حرارتی شیشه با هم تفاوت دارند. هدف اصلی این مقاله این است که ببینیم این عوامل چگونه بر عملکرد و ایمنی تیرهای شیشه چند لایه تأثیر می‌گذارند.

عملکرد و ایمنی بر اساس چهار شاخص اندازه‌گیری می‌شوند که در بخش روش‌شناسی این مقاله توضیح داده شده است: سفتی خمشی، مقاومت قبل از شکست، افزونگی و حالت شکست.

اگرچه جابجایی و چرخش جانبی در تکیه گاه های دو انتهای تیر محدود شده است، کمانش پیچشی جانبی چیزی است که ممکن است رخ دهد و باید مورد مطالعه قرار گیرد. به همین دلیل، تجزیه و تحلیل کمانش با استفاده از ABAQUS CAE (H2020) انجام می شود.

نتایج شبیه‌سازی عددی سپس با مقادیر تجربی مقایسه می‌شود تا ارزیابی شود که آیا کمانش پیچشی جانبی ممکن است در فروپاشی هر یک از تیرهای شیشه‌ای چند لایه آزمایش‌شده نقش داشته باشد یا خیر.

شیشه

ضخامت لایه در همه موارد یکسان بود: 1.52 میلی متر. دو ماده مختلف بین لایه ای مورد استفاده PVB Clear و SentryGlas بودند. PVB Clear یک نوع خاص از پلی وینیل بوتیرال است، با شفافیت افزایش یافته اما خواص مکانیکی مشابه PVB استاندارد که معمولا در لعاب استفاده می شود.

SentryGlas یک آینومر است که معمولاً در عناصر شیشه ای با الزامات ساختاری بیشتر استفاده می شود. این چسبندگی خوبی به شیشه و فلزات و سختی و دمای انتقال شیشه بالاتر از PVB Martín و همکاران استاندارد دارد. ( 2020 ).

هر دو ماده بین لایه ای توسط Kuraray Europe GmbH عرضه شدند. دلیل انتخاب این دو ماده بین لایه ای این است که PVB رایج ترین لایه میانی مورد استفاده برای بسیاری از کاربردها است، از جمله اما نه محدود به لعاب برای ساختمان ها Martín و همکاران. (2020 ) و شیشه جلو اتومبیل (چن و همکاران 2017 ؛ گائو و همکاران 2019 )، و SentryGlas یک جایگزین پرکاربرد برای کاربردهای ساختاری است (Bedon and Louter 2017 ؛ Belis et al. 2009 ؛ Martens et al. 2009 ; Martens et al. 2016 , 20 ).