ترکیبات غیر مغذی ذاتی گیاهان غذایی با اثرات پیش‌بینی‌شده ارتقاء دهنده

فلفل دلمه ای به دلیل رنگ های عجیب و غریب (سبز، قرمز، زرد، نارنجی و بنفش)، طعم و ارزش غذایی آن در سراسر جهان بسیار مصرف می شود.

با این حال، پس از فرآوری محصولات فلفل دلمه ای، ضایعات (دانه، پوست، ساقه و برگ) باقی می ماند که نشان دهنده مواد خام مطلوب برای به دست آوردن ترکیبات فیتوشیمیایی است.

آنها حاوی ترکیبات زیست فعال فلفل دلمه ای قرمز  متنوع با فعالیت های بیولوژیکی جالب (در داخل بدن و در شرایط آزمایشگاهی) و کاربردها هستند.

ترکیبات زیست فعال به عنوان «ترکیبات غیر مغذی ذاتی گیاهان غذایی با اثرات پیش‌بینی‌شده ارتقاء دهنده سلامت مفید و یا سمی هنگام مصرف» تعریف می‌شوند.

غلظت آنها به قسمت میوه (دانه، پوست و پالپ)، واریته یا رقم، شرایط پس از برداشت مانند مرحله بلوغ، شرایط نگهداری و شیوه های فرآوری بستگی دارد.

به طور کلی، غربالگری گسترده ای از ترکیبات زیست فعال در میوه های فلفل دلمه ای (کیفی یا کمی) وجود دارد و فیتوکمیکال های شناسایی شده شامل فنولیک، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها هستند.

تمام این ترکیبات پتانسیل زیادی برای استفاده در صنایع دارویی و غذایی نشان می‌دهند که در زیر مورد بحث قرار می‌گیرد.

فنل ها و فلاونوئیدها یکی از فراوان ترین مواد شیمیایی گیاهی در میوه ها و سبزیجات هستند.

آنها اثرات آنتی اکسیدانی فلفل دلمه ای صادراتی و مزایای بالقوه سلامتی را برای بدن انسان نشان داده اند.

در این زمینه، میوه های فلفل دلمه ای منبع عالی اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها هستند، همانطور که در جدول 2 ذکر شده است.

ه طور کلی، غلظت ترکیبات پلی فنول در فلفل دلمه ای با تنوع و رنگ متفاوت است و از 5.59 تا 52.65 میلی گرم معادل اسید گالیک در هر گرم از بخش خوراکی متغیر است.

ترکیبات فنولی اصلی موجود در فلفل دلمه‌ای سبز شامل میریستین (658 میکروگرم بر گرم)، پیروگالول (572 میکروگرم در گرم)، اسید کلروژنیک (290 میکروگرم در گرم)، کاتکول (279 میکروگرم در گرم)، اسید پروتوکاتچوئیک (116 میکروگرم بر گرم) است.

کافئیک اسید (108 میکروگرم بر گرم)، فلفل دلمه ای تند اسید الاژیک (106 میکروگرم در گرم)، و اسید گالیک (89 میکروگرم بر گرم).

در فلفل دلمه ای قرمز، پیروگالول (757 میکروگرم بر گرم)، اسید بنزوئیک P-OH (395 میکروگرم در گرم)، میریستین (244 میکروگرم در گرم)، اسید کلروژنیک (221 میکروگرم در گرم)، اسید الاژیک (172 میکروگرم در گرم) اسید گالیک (115 میکروگرم بر گرم) و اسید بنزوئیک (111 میکروگرم در گرم) یافت شد.

در حالی که در فلفل دلمه ای زرد، پیروگالول (2175 میکروگرم در گرم)، کاتکول (225 میکروگرم بر گرم)، اسید الاژیک، اسید بنزوئیک (173 میکروگرم در گرم)، میریستین (151 میکروگرم در گرم)، الاژیک اسید (144 میکروگرم در گرم) اسید کلروژنیک (136 میکروگرم در گرم) و اسید بنزوئیک P-OH (123 میکروگرم در گرم) یافت شد.

علاوه بر این، گزارش شده است که فلفل دلمه‌ای نارنجی حاوی اسید گالیک (900 میکروگرم در گرم)، اسید کلروژنیک (117 میکروگرم در گرم)، میریستین (100 میکروگرم در گرم)، رسوراترول (89 میکروگرم در گرم)، کافئیک (38 میکروگرم در گرم) است.

گرم)، فرولیک (13.45 میکروگرم در گرم) و p-کوماریک اسید (13.45 میکروگرم در گرم).

علاوه بر این، وجود اسید گالیک در فلفل دلمه‌ای بنفش (1200 میکروگرم بر گرم) و بنفش تیره (1150 میکروگرم بر گرم) گزارش شده است.

این ترکیبات فعالیت فلفل دلمه ای ایران آنتی اکسیدانی قوی علیه گونه های فعال اکسیژن و گونه های نیتروژن فعال دارند.

 

  • منابع:
    1. Bell Peppers (Capsicum annum L.) Losses and Wastes
  • تبلیغات: 
    1. با میکسر می توانید 10 تن آلوچه را در نیم ساعت مخلوط کنید
    2. عرضه کننده یخچال روباز خوابیده
    3. خیاطان برای دوخت لباس فتحعلی شاه از پارچه برزنت استفاده می کردند
    4. ارسال جوراب ایرانی برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی!